YILDIRMA VE YILDIRMA MAĞDURU ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

YILDIRMA VE YILDIRMA MAĞDURU ÖĞRETMENLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA / Mobbing and a survey related to mobbing wronged teachers

Yazar: SEYHAN ŞİMŞEK ERTEK
Danışman: YRD. DOÇ. DR. F. ŞULE KAYA
Beykent Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Yönetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
185 s.

Yıldırma, örgütlerde bir ya da birden fazla kişiyi örgütten uzaklaştırmak amacıyla bir veya birden fazla kişi tarafından uygulanan etik dışı, uzun süreli ve sistematik davranışlar olarak tanımlanabilir. Son yıllarda sosyolojik, psikolojik ve hukuki boyutlarıyla üzerinde yoğunlaşılan disiplinler arası bir konu olmuştur. Diğer pek çok çalışma alanında olduğu gibi eğitim alanında da yıldırma ile karşılaşılmaktadır. Öğretmenlerin yıldırmaya maruz kalmaları, iş hayatlarında verimliliklerinin düşmesinin yanı sıra özel hayatlarında da sağlık sorunları ve ekonomik sıkıntılar yaşamalarına neden olmaktadır. Bu olumsuzluklar hem mensubu bulundukları örgüte hem de ailelerine ve sosyal çevrelerine yansımaktadır. Bu çalışmada İstanbul'da orta dereceli devlet okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin maruz kaldıkları yıldırma davranışları, yıldırma uygulayan kişinin konumu, yıldırmanın süresi, etkileri, mağdur tarafından algılanan nedenleri ve başa çıkma yöntemlerini belirlemek hedeflenmiştir. Bu amaçla, kartopu örneklemi yönteminden yararlanarak yıldırma mağduru otuz sekiz öğretmene anket uygulanmıştır. Başa çıkma yöntemleri bir bütün olarak değerlendirildiğinde öğretmenlerin en çok göz ardı etme seçeneklerini tercih ettikleri görülmüştür. Yıldırmaya en çok psikolojik etkenlerin neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yıldırıcı davranış olarak ise en fazla iletişime yönelik saldırıların yapıldığı belirlenmiştir. Uygulanan anketin sonucuna göre orta dereceli okullarda yöneticilerin, eşit düzeyde çalışanlardan daha fazla yıldırma uyguladığı, genellikle genç, az kıdemli, orta gelirli kadınların hedef alındığı görülmüştür.