YILDIRMA (MOBBİNG) DAVRANIŞLARININ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN TÜKENMİŞLİĞİ ÜZERİNE ETKİSİ

YILDIRMA (MOBBİNG) DAVRANIŞLARININ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN TÜKENMİŞLİĞİ ÜZERİNE ETKİSİ / The effect of mobbing behaviors on burnout of physical education and sports teachers

Yazar: EMRE ALKAN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. SÜLEYMAN MURAT YILDIZ
Balıkesir Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2011
54 s.

Bu araştırma, mobbing davranışlarının beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin tükenmişliği üzerine etkisini incelemek ve mobbing ile tükenmişlik değişkenlerinin bazı demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla gerçekleştirildi. Veri toplama aracı olarak, Einarsen ve Raknes'in (1997) geliştirdiği daha sonra Einarsen, Hoelb, ve Notelaersa'nın (2009) revize ettiği "Olumsuz Davranışlar Ölçeği" ile Maslach ve Jackson'un geliştirdiği (1981) tükenmişlik ölçeği kullanıldı. Araştırmada kullanılan veriler Ege Bölgesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okulları ile özel okullarda görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinden (N=124) elde edildi. Elde edilen verilere, frekans, yüzde değeri, aritmetik ortalama ve standart sapma analizleri ile birlikte, ölçeklerin geçerliğini belirlemek için faktör analizi, iç tutarlılığını belirlemek için ise Cronbach Alpha güvenlik katsayısı uygulaması yapıldı. Ayrıca, değişkenler arasındaki farklılıkları belirlemek için "bağımsız örneklem t testi" ve "tek yönlü varyans analizi"; değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için "korelasyon analizi" ve mobbingin tükenmişlik üzerindeki etkisini tespit edebilmek için de "hiyerarşik regresyon analizi" yapıldı. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mobbing davranışları ve tükenmişlik algılamaları düşük düzeydedir. Mobbing davranışları ve tükenmişlik değişkenleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Genel olarak tükenmişlik üzerine etki eden mobbing davranışları sadece "kişi ilişkili yıldırma" boyutundan oluşmaktadır. Bununla birlikte, mobbing davranışları ile bu değişkenler arasında anlamlı ve pozitif ilişki bulunmaktadır. Sonuç olarak, "kişi ilişkili yıldırma" boyutu beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin genel olarak tükenmişliğini artıran bir sebep olarak görülmektedir.