YILDIRMA EYLEMLERİ VE ÖRGÜTSEL ADANMIŞLIK İLİŞKİSİ: İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

YILDIRMA EYLEMLERİ VE ÖRGÜTSEL ADANMIŞLIK İLİŞKİSİ: İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRETMENLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA / Relationship between bullying and organizational dedication: A research on primary school teachers


Yazar: EMİNE GÜLRU ALPER APAK
Danışman: YRD. DOÇ. DR. LEVENT DENİZ
Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
141 s.

Bu araştırmada; ilköğretim okularında görev yapan, yıldırma mağduru olmuş ya da yıldırma eylemlerinin gerçekleştiğine tanıklık etmiş olan öğretmenlerin yaşadıkları ya da tanıklık ettikleri yıldırma eylemlerine yönelik algıları ile, söz konusu öğretmenlerin örgütsel adanmışlıkları ve adanma odakları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma, Giriş, Kuramsal Çerçeve, Yöntem, Bulgu ve Yorumlar ile Sonuç, Tartışma ve Öneriler olmak üzere beş ana bölümden oluşmaktadır ve ilişkisel tarama modelindedir. Ölçme aracı olarak kullanılan üç bölümlü anket, İstanbul genelinde ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile seçilen 5 ilçede faaliyet gösteren 15 resmî, 6 özel okulda çalışan 525 öğretmene uygulanmış, uygulama sonuçlarının 445 adeti araştırmaya veri olarak kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde, çalışanların demografik özelliklerine ilişkin ?Kişisel Bilgi Formu?, ikinci bölümünde ?İş Yerinde Duygusal Yönden İncitici Davranışlar (Yıldırma) Ölçeği?, üçüncü bölümünde ise ?Eğitim Örgütlerinde Öğretmenlerin Örgütsel Adanmışlığı Ölçeği? yer almaktadır. Elde edilen bulgular yorumlandığında, en genel ifade ile okullarda öğretmenlere yönelik yıldırma eylemleri uygulandığı ve bu eylemler ile öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyleri arasında yüksek düzeyde anlamlı ve negatif bir ilişki olduğu görülmüştür.