ÜNİVERSİTELERDE ÖĞRETİM ELEMANLARININ YILDIRMA (MOBBİNG) DAVRANIŞLARINA MARUZ KALMA DÜZEYİ

ÜNİVERSİTELERDE ÖĞRETİM ELEMANLARININ YILDIRMA (MOBBİNG) DAVRANIŞLARINA MARUZ KALMA DÜZEYİ / The exposure level of mobbing to the academic personnel according to their titles in universities

Yazar: SİBEL KONTAŞ ÇEVİK
Danışman: PROF. DR. GÜLSÜN ATANUR BASKAN
Hacettepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi, Teftişi, Denetimi ve Planlaması Bilim Dalı
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2011
163 s.

Araştırmanın temel amacı, Ankara'da bulunan devlet üniversiteleri örneği incelenerek üniversitelerde yıldırma davranışları yaşanma düzeyi ve sıklığının saptamaktır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Öğretim elemanlarının maruz kaldıkları yıldırma davranışlarını belirlemek ve yaşanma sıklığını saptamak amacıyla, Einarsen ve Raknes tarafından hazırlanmış olan "Negative Acts Questionnairei" anketi, anketin kullanım hakkına sahip olan "Bergen Bullying Research Group"tan izin alınarak kullanılmıştır. Yıldırmacılarla ilgili kişisel bilgilere ulaşmak için araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan anket kullanılmıştır. Araştırmaya üniversitelerde görevli bulunan ve yansız atama yolu ile seçilen 601 öğretim elemanı katılmıştır. Katılımcılar, tabakalı örnekleme yöntemine uygun olacak şekilde desenlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular kısaca şöyledir: 1- Araştırmaya katılan öğretim elemanlarının yaklaşık üçte biri çeşitli kademelerde ve dönemlerde yıldırmaya maruz kaldıklarını ifade etmişlerdir. 2- Yıldırmaya maruz kalanların yaklaşık üçte ikisini kadınlar, üçte birini ise erkekler oluşturmaktadır. 3- Üniversitelerde en çok yıldırmaya maruz kalanlar, araştırma görevlileridir. Halen üniversitelerde görevli bulunan araştırma görevlilerinin dörtte biri yıldırmaya maruz kaldığını ifade etmektedir. Aynı şekilde öğretim görevlisi kadrosunda görev yapan personelin de yaklaşık dörtte biri halen yıldırma davranışları yaşamaktadır. 4- Yıldırmacıların ise yarısından fazlasını profesörler oluşturmaktadır. 5- Fakülteler içerisinde en çok yıldırma davranışlarının yaşandığı fakültenin ise Eğitim Fakülteleri olduğu görülmüştür. 6- Katılımcıların büyük çoğunluğu, "çalışma hayatının ilk yıllarında" ve "meslek yaşamlarının en başarılı döneminde" yıldırmaya maruz kaldıklarını ifade etmişlerdir. 7- Katılımcılar, yıldırmaya maruz kalma nedeni olarak en çok "kıskançlık" ve "işteki başarılar" maddelerini işaretlemişlerdir. 8- Yıldırmaya karşı tepki olarak ise, katılımcılar en çok "görmezden gelmeyi" ve "sessiz kalmayı" tercih etmişlerdir.