ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN MOBBİNG (PSİKOLOJİK ŞİDDET)'E MARUZ KALMA DÜZEYLERİ

ORTAÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN OKUL YÖNETİCİSİ VE ÖĞRETMENLERİN MOBBİNG (PSİKOLOJİK ŞİDDET)'E MARUZ KALMA DÜZEYLERİ / The level of being exposed to mobbing (psychological violence) of the managers and the teachers working at secondary schools

Yazar: ÖZGÜR BEKİR AYDIN
Danışman: YRD. DOÇ. DR. MUSTAFA AYDIN BAŞAR
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
180 s.

Çalışanlara üstleri, astları veya kendileriyle eşit düzeyde olanlar tarafından, sistematik biçimde uygulanan her türlü kötü muamele, tehdit, şiddet, aşağılama davranışlarını kapsayan psikolojik şiddet (mobbing), örgüt psikolojisi konusunda çalışanlar tarafından, günümüzün işyeri hastalığı olarak kabul edilmektedir. Örgütsel, yönetsel, hukuksal ve psikolojik boyutları olan bu kavram; kendine özgü karmaşık nedenleri, telafisi güç sonuçları, olaya değil kişiye dönük yapılması ve etik olmayan zorbaca davranışlar içermesi bakımından çatışmadan farklılaşmaktadır. Sözlü, hatta sözsüz saldırıdan başlayan psikolojik şiddet davranışları fiziksel saldırıya, hatta cinayete kadar uzanan geniş bir yelpazede kendini gösterebilmektedir. Avrupa ve Amerika'da yapılmış bazı araştırma sonuçlarına göre, çalışanlar arasındaki kişisel ilişkiler ve iletişimin üst düzeyde yaşandığı, kâr amacı gütmeyen hizmet sektörü, psikolojik şiddetin yaşanmasına daha yatkındır. İletişim ve sosyal ilişkilerin, işin doğası gereği üst düzeyde yaşandığı okullar, kâr amacı gütmeyen kamu kurumlarının başında gelmekte ve bu örgütsel hastalığın bulaşmasına uygun özellikler taşımaktadır. Bu çalışma ortaöğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin psikolojik şiddete maruz kalma düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada ayrıca cinsiyet, okul türü, kıdem, görev ve branş değişkenlerinin yönetici ve öğretmenlerin psikolojik şiddete maruz kalma düzeyine etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Kavramsal altyapısı doğrultusunda psikolojik şiddet beş boyutta ele alınmıştır. Tarama modeline dayalı olarak düzenlenen bu çalışmanın evreni 2007-2008 eğitim-öğretim yılında, Çanakkale ilindeki ortaöğretim okullarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenlerdir. Örneklem grubu ise toplam 705 okul yöneticisi ve öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmış, verilerin istatistiksel analizi SPSS paket programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.