ORMAN ÜRÜNLERİ SANAYİ SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN PERFORMANSININ BELİRLENMESİ VE ARTTIRILMASINA YÖNELİK ALAN ÇALIŞMASI (MOBİLYA VE LEVHA FABRİKALARI ÖRNEĞİ)

ORMAN ÜRÜNLERİ SANAYİ SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN PERFORMANSININ BELİRLENMESİ VE ARTTIRILMASINA YÖNELİK ALAN ÇALIŞMASI (MOBİLYA VE LEVHA FABRİKALARI ÖRNEĞİ) / A fieldwork on the assessment and increasing of the employee's performance in forest products industry sector (furniture and panel factories case)

Yazar: TARIK GEDİK
Danışman: DOÇ. DR. KADRİ CEMİL AKYÜZ
Karadeniz Teknik Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Orman Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı
Doktora
Türkçe
2010
351 s.

İş yaşamında alt kademeden, üst kademedeki yöneticiye kadar çalışan herkesin en çok ilgilendiği konulardan birisi, performansın doğru ve adaletli bir şekilde değerlendirilmesidir. Performans değerlendirme genel anlamda birey veya grubun işe yönelik güçlü ve zayıf yönlerinin saptanması ve çalışana geri bildirilmesidir. İmalat sanayi sektöründe önemli bir yere sahip olan orman ürünleri sanayi sektörünün alt sektörleri olan levha ve mobilya sanayilerinde yer alan işletmelerde çalışanların performanslarını ve verimliliklerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi, analizi ve performans arttırıcı etkenlerin tespiti çalışmanın amacını oluşturmaktadır. İki aşamada gerçekleştirilen çalışmanın birinci aşamasında, çalışan performansını etkilediği düşünülen, literatürde en fazla değinilen 42 performans faktörü kullanılarak hazırlanan anket, işletmelerde çalışan yönetici ve mühendislerce değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS yardımıyla irdelenmiş ve anlamlı 26 performans faktörü tespit edilmiştir. Belirlenen faktörleri açıklayan anket formu, 19 ilde, 105 işletmedeki 499 çalışana uygulanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesiyle sektördeki işletmelerde, çalışan performansını etkileyen önemli temel faktörler belirlenmiştir. Çalışma sonucunda orman ürünleri sanayinde faaliyet gösteren işletmelerde çalışanların sağlığını etkileyen bazı fiziksel çalışma faktörlerinin olduğu, çalışanların politik dünya görüşleri ve kültürel farklılıklarından dolayı sorunlar yaşamadığı, iş arkadaşlarıyla ortak çalışmalar yapma konusunda rahat oldukları belirlenmiştir. Tüm katılımcılar dikkate alındığında çalışanların % 6-7 oranında mobbinge uğradıkları belirlenmiştir. Çalışma sonucunda performans değerlendirme ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen performans değerlendirme ölçeği iki kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısımda çalışan tarafından doldurulması gereken sorular yer alırken, ikinci kısımda performans değerlendirici tarafından doldurulması gereken sorular yer almaktadır. İki ölçek toplamından elde edilen en düşük puan 100, en yüksek puan 500'dür. Puan toplamı 249'dan düşük olanların performansı kötü, 350'den yukarı olanlarınsa performansı iyidir sonucuna varılmakta, çalışanların birbirleriyle karşılaştırılması sağlanabilmektedir.