ÖĞRETİM ELEMANLARININ YILDIRMA DAVRANIŞLARINA MARUZ KALMA DURUMU ve ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞININ İNCELENMESİ

ÖĞRETİM ELEMANLARININ YILDIRMA DAVRANIŞLARINA MARUZ KALMA DURUMU ve ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞININ İNCELENMESİ / The examination of faculty members'being exposed to mobbing and their organisational commitment

Yazar: NERİMAN KARAKOÇ
Danışman: DOÇ. DR. TUNCAY ÖĞRETMEN
Ege Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2012
122 s.

Bu araştırmada yükseköğretim kurumlarında görev yapan öğretim elemanlarının yıldırma davranışına maruz kalmaları, örgütsel bağlılıkları ve yıldırma davranışına maruz kalma puanları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi İzmir'de bulunan 2 devlet üniversitesi ve 2 vakıf üniversitesinde görev yapan toplam 455 öğretim elemanından oluşmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında iki ölçme aracı kullanılmıştır. Abbas Ertürk (2005) tarafından geliştirilen `Çalışanlar Arasında Yıldırma Eylemleri' adlı ölçme aracı; yükseköğretim kurumları için geçerliği ve güvenirliği yapıldıktan sonra yükseköğretime uygun olduğunun görülmesiyle yıldırma davranışına maruz kalma durumunu ölçmek için kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının örgütsel bağlılıkları ise; Meyer ve Allen (1990) tarafından geliştirilen ve Gürkan (2006) tarafından Türkçeye çevrilerek ve geçerlik ve güvenirliği yapılarak yüksek lisans tez çalışmasında kullanılan örgütsel bağlılık ölçeği ile ölçülmüştür. Veriler SPSS ve LISREL paket programlarında işlenmiş, demografik bilgiler için frekans ve yüzde, gruplar arasında demografik değişkenlere göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek için MANOVA analizi yapıldıktan sonra yıldırma davranışına maruz kalma puanları ile örgütsel bağlılık puanları arasındaki ilişki Pearson korelasyon katsayısına bakılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda; yükseköğretim kurumlarında görev yapan öğretim elemanlarının maruz kaldıkları yıldırma davranışında unvan ve örgütteki hizmet süresi değişkenlerinin yıldırma eylemleri ölçme aracının alt boyutları ile örgütsel bağlılık ölçeğinin alt boyutları üzerinde anlamlı etkilere sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretim elemanlarının yıldırma davranışına maruz kalma puanları ile örgütsel bağlılık puanları arasındaki ilişki incelendiğinde yıldırmanın kendinin gösterme ve iletişim, sosyal ilişkilere saldırı, itibara saldırı ve yaşam kalitesi ve mesleki duruma saldırı alt boyutları ile içsel değer ve zorunluluk bağlılığı alt boyutları arasında anlamlı ve ters yönde ilişkilere rastlanmıştır.