MESLEK LİSELERİ YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNDE PSİKOLOJİK YILDIRMA (MOBBİNG)

MESLEK LİSELERİ YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNDE PSİKOLOJİK YILDIRMA (MOBBİNG) / Mobbing among faculty members in vocational high schools

Yazar: AKIN AKKAR
Danışman: PROF. DR. SEMRA ÜNAL
Marmara Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Teknoloji Eğitimi Anabilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2010
160 s.

Çalışma yaşamında herkes, "Psikolojik Yıldırma" olgusu içinde yer almaya adaydır. Bu kavram çalışanların; astları, eşitleri ya da yöneticileri tarafından çeşitli şekillerde uygulanan bir saldırı sürecini tanımlamaktadır. Güçlü ve mücadeleci, işini başarıyla sürdüren bir işgören, onun kendisine rakip olmasından korkan amirinin psikolojik yıldırma davranışlarına maruz kalabilir. Başka olguda işgören, herhangi bir nedenden ötürü psikolojik yıldırma uygulayıcısı konumuna gelebilir. Bir diğer olguda ise birey, psikolojik yıldırmanın olduğu bir çatışma sürecinde kendini, izleyici konumunda ve belki de bir süre sonra psikolojik yıldırma uygulayıcının ortağı olarak bulabilir. Bilindiği gibi psikolojik yıldırma konusunda, öğretmenlik mesleği yüksek risk taşıyan gruplar arasında bulunmaktadır. Olumsuz koşullar ve gerilim altında çalışma, öğretmenlerin verdiği hizmetin niteliğinde bozulmaya neden olurken, sağlığını da etkileyebilir. Bu durumda ise öğretmenin ilk olarak verimi ilerleyen zamanlarda ise mesleki tüm özelliklerinde ciddi kayıplar göze çarpar. Buda istemeyeceğimiz birçok sonuç meydana getirecektir. Bu sonuçlardan en önemlisi öğrencilere ilişkindir. Okulda çocuğun kendisine model seçmede en çok tercih edeceği kişi öğretmen olduğu göz önüne alındığında öğretmenin, çocuğun kişiliğinin gelişimi ve biçimlenmesinde en önemli role sahip olduğu görülür. Çocuğun yaşamını doğrudan etkileyen bir birey olması nedeni ile öğretmen sağlam ve dengeli bir kişiliğe sahip olmalıdır. Bu araştırmanın amacı; meslek lisesi yönetici ve öğretmenlerinin psikolojik yıldırma kavramı içinde yer alan davranışlara maruz kalmalarını, farklı sıklık düzeyleri ve farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın veri kaynağını hazırlanan anket yardımıyla toplanan veriler oluşturmaktadır. Anket; Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü'ne bağlı, İstanbul ili Anadolu yakasındaki meslek liselerinde görev alan 224 yönetici ve öğretmene uygulanmıştır. Anket ile toplanan veriler SPSS istatistik programında kodlanmış, yine bu program ile verilere ilişkin değerler tablolaştırılarak verilmiştir. Yönetici ve öğretmenlerin verdikleri cevaplara göre; meslek liseleri yönetici ve öğretmenlerinde Psikolojik Yıldırma'ya (Mobbing) uğrama düzeylerinin çeşitli faktörlere göre değişmekte olduğu belirlenmiştir.