İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN MARUZ KALDIKLARI PSİKOŞİDDETİN (MOBBİNGİN) ÖRGÜTSEL GÜVEN DÜZEYİNE ETKİSİ

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN ÖĞRETMENLERİN MARUZ KALDIKLARI PSİKOŞİDDETİN (MOBBİNGİN) ÖRGÜTSEL GÜVEN DÜZEYİNE ETKİSİ / The effect of the psychological violence teachers experience in primary schools on their organizational trust level

Yazar: TUĞBA ÇETİN EĞERCİ
Danışman: YRD. DOÇ. DR. ERKAN YAMAN
Sakarya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
159 s.

Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin maruz kaldıkları psikoşiddetin (mobbingin) örgütsel güven düzeyine etkisini incelemektir. Aynı zamanda bazı değişkenlere göre okullardaki örgütsel güven düzeyinin farklılaşıp farklılaşmadığını test etmektir. İlişkisel tarama modeliyle yapılan bu araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel ilköğretim okullarında çalışan 385 öğretmene ?Psikoşiddet Ölçeği?, ?Örgütsel Güven Ölçeği? ve kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin maruz kaldıkları psikoşiddet düzeyi ile örgütsel güven düzeyi arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada ortaya çıkan bir diğer sonuç 0-10 yıl görev süresine sahip öğretmenlerin 11-20 yıl görev süresine sahip öğretmenlerden daha çok psikoşiddet davranışına maruz kalmakta olduğudur. Ayrıca örgütsel güvenin iletişim alt boyutu açısından görev süresi 0-10 yıl olan öğretmenlerin, görev süresi 11-20 yıl ve 21 yıl ve üzeri olanlara göre daha düşük iletişim ortamı puanlarına sahip oldukları bulunmuştur. Araştırma sonuçlarında ilköğretim okullarında görev yapan branş öğretmenlerinin maruz kaldıkları psikoşiddet düzeyinin sınıf öğretmenlerine göre daha fazla olduğu ve sınıf öğretmenlerinin örgütsel güven düzeyinin de branş öğretmenlerine göre daha fazla olduğu bulunmuştur.