İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAM ÖĞRETMENLERİN YILDIRMA YAŞAMALARI İLE ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAM ÖĞRETMENLERİN YILDIRMA YAŞAMALARI İLE ÖRGÜTSEL BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (İSTANBUL İLİ ÖRNEĞİ)

Yazar: BERNA ERGENER
Danışman: YRD. DOÇ. DR. AYŞE KORKMAZ
Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2009
99 s.

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görevli öğretmenlerin görev yaptıkları eğitim örgütlerinde yıldırma yaşamaları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Veri toplama aracı, İstanbul ili büyükşehir belediyesi sınırları içerisindeki 42 ilköğretim okulunda görev yapan 513 öğretmene anket uygulanarak toplandı. Araştırmada iki ayrı veri toplama aracı kullanıldı. Yıldırma düzeyini saptamak amacıyla, olumsuz davranış sorularıyla Negative Acts Questionnaire (NAQ) kullanılarak ölçüldü (Einarsen & Raknes, 1997). Örgütsel bağlılık ise Balay (2000) tarafından geliştirilen ?Örgütsel Bağlılık Ölçeği? kullanılarak ölçüldü. Araştırmada toplanan veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programına kaydedildi. Verileri analiz etmek için, aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi teknikleri kullanıldı. Araştırmada şu sonuçlara ulaşıldı: Öğretmenler yıldırmanın görev, iletişim ve sosyal ilişkiler alt boyutunda yıldırmaya maruz kalmaktadırlar. Öğretmenler örgütsel bağlılığın uyum, içselleştirme ve özdeşleşme alt boyutlarında orta ve düşük düzeyde, görev yaptıkları eğitim örgütlerine karşı örgütsel bağlılık duymaktadırlar. Yıldırmanın alt boyutları olan ?görev?, ?iletişim? ve ?sosyal ilişkiler ? ile örgütsel bağlılığın alt boyutları arasında yer alan ?uyum? alt boyutu arasında pozitif ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki vardır. Yıldırmanın alt boyutlarından görev, iletişim ve sosyal ilişkiler ile örgütsel bağlılığın ?özdeşleşme? ve ?içselleştirme? alt boyutları arasında ters yönlü, düşük düzeyde negatif ve anlamlı bir ilişki vardır. Görev, iletişim, sosyal ilişkiler alt boyutları, örgütsel bağlılığın alt boyutlarından içselleştirme, özdeşleşme ve uyum alt boyutları arasında orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki vardır. Her üç boyutta (görev, iletişim ve sosyal ilişkiler), örgütsel bağlılığın alt boyutlarının anlamlı bir yordayıcısıdır.