FARKLILIKLARIN YÖNETİMİ ANLAYIŞI ÇERÇEVESİNDE MOBBİNG DAVRANIŞI : BOLU İLİ BEYAZ ET SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA

FARKLILIKLARIN YÖNETİMİ ANLAYIŞI ÇERÇEVESİNDE MOBBİNG DAVRANIŞI : BOLU İLİ BEYAZ ET SEKTÖRÜNDE BİR ARAŞTIRMA / Acts of mobbing on the basis of the understanding of managing diversity: A study of the poultry sector in Bolu, Turkey

Yazar: FATİME NUR GÜLER
Danışman: YRD. DOÇ. DR. HÜLYA ERKANLI
Abant İzzet Baysal Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2012
179 s.

Bu çalışma, Türkiye'de, son yıllarda işgücü farklılıklarının bireyler tarafından nasıl algılandığını kavramak, farklılıkların mobbing davranışının ortaya çıkmasında nasıl bir etkiye sahip olduğunu görmek, çalışanların bu farklılıklardan kaynaklanan mobbing davranışlarına maruz kalıp kalmadıklarını öğrenmek, farklılıklardan dolayı çalışma grupları dahilindeki ilişki ve iletişimin ne düzeyde etkilendiğini gözlemlemek ve kurumsal anlamda farklılıkların yönetimi anlayışı hakkında neler yapıldığını ortaya koymayı ve bu uygulamalar dahilinde farklılıkların yönetimi anlayışı ve mobbing davranışı arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, çalışmada, "Farklılıkların Yönetimi Anlayışı Çerçevesinde Mobbing Davranışı" konusuna ilişkin kavramsal ve kurumsal bir altyapı oluştularak, konunun Türkiye perspektifinin incelenmesine katkıda bulunmayı hedeflemektedir. Bu bağlamda, Bolu ilinde, dört işletmede gerçekleştirilen araştırmada, hem niceliksel hem de niteliksel yöntemler çerçevesinde açık uçlu soru ve anket yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırma kapsamında iki tane anket formu hazırlanmıştır. Bu anket formlarından ilki çalışanların farklılıkların yönetimi anlayışı çerçevesinde mobbing davranışı ilişkisini ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. İkinci anket formu ise, yönetimin konuya bakış açısını değerlendirmek üzere uygulamaya aktarılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgular ışığında, günümüz rekabet ortamında işletmelerin değişime uyum sağlayabilme ve hızlı hareket edebilmeleri için nitelikli ve uyumlu insan gücüne ihtiyaç duydukları gerçeğinin çıkış noktasını oluşturmaktadır. Bu bağlamda cinsiyet, ırk, yaş, etnik köken, kültür, cinsel tercih, eğitim, kişilik, engellilik gibi farklı nitelikteki insan gücünün etkin ve verimli bir şekilde yönetimi stratejik bir öneme sahip olmaktadır. Farklılıkların yönetimi anlayışının, kurumsal imaj, grup farklılıklarının ve örgüt performansının geliştirilmesi ve insan sermayesinin rekabetçi avantaj olarak kullanılması noktalarında önem taşıdığı görülmektedir. İşyeri terörü, duygusal taciz, yıldırma gibi kavramlarla da ifade edilen mobbing davranışının işyerlerinde çalışanlara, bir veya birkaç kişi tarafından gerçekleştirilen sistemli, ahlak dışı, düşmanca davranışları ifade etmektedir. Bu bağlamda, bastırma, sindirme, bunaltma, korkutma, tehdit etme gibi taktiklerle uygulanan mobbing davranışının, iş tatminsizliğinin, örgütsel çatışma ve verimsizliğin temel kaynağı olarak görülmektedir. İşletme içerisinde mobbing davranışı gibi istenmeyen davranışların meydana gelmesi işletmenin rekabet edebilirliğini olumsuz yönde etkilemektedir. Ortaya çıkan bu olumsuz durumun giderilmesinde farklılıkların yönetimi anlayışı uygulamaları büyük öneme sahip olmaktadır. Çünkü farklılıkların yönetimi anlayışı, mobbing davranışının oluşumunu ortadan kaldırmaya katkı sağlayarak bunun doğurabileceği iş kayıplarını engelleyen bir anlayışın yerleşmesine katkı sağlayabilecek bir bakış açısını ifade etmektedir. Bununla beraber, farklılıkların yönetimi anlayışı farklılıkların her birinin birer yetkinlik olarak değerlendirilmesinde ve bu yetkinliklerin rekabet avantajını artırıcı bir nitelik kazanmasına katkı sağlamaktadır. İkinci olarak, bu çalışma, işletme içerisinde çalışan kişilerin ırk, cinsiyet, yaş, eğitim, etnik köken, engellilik, kişilik, kültür anlamında farklılıklarının olduğunu bu farklılıklarından dolayı çalışanların, ısrarlı, sistematik, aşağılayıcı, hakir görücü mobbing davranışlarıyla karşılaşabileceği vurgulanmaktadır. İşletme içerisindeki bu tür mobbing davranışları farklılıkları anlama ve farklılıkları tolere edebilme kabiliyetinin eksikliğinden kaynaklanmaktadır. Bu eksikliğin giderilmesi farklılıkların yönetimi anlayışının işletme içerisinde içselleştirilmesi ve örgüt kültürünün bir parçası haline getirilmesiyle mümkün olacaktır. Son olarak, bu çalışma, araştırma kapsamında ele alınan işletmelerde farklılıkların yönetimi anlayışı ve mobbing davranışı arasındaki ilişkinin sadece yasal gereklilikler düzeyinde uygulamaya aktarılan prosedürlerden ibaret olarak uygulandığını ortaya koymaktadır. Bu düzeyde sınırlı kalan bakış açısının dahi mobbing davranışının görülmesini azaltıcı etki yarattığı yine araştırma bulgularından çıkarılabilecek bir noktadır.