DUYGUSAL TACİZ VE İLKOKUL ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYONLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI

DUYGUSAL TACİZ VE İLKOKUL ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYONLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ALAN ARAŞTIRMASI / Emotional abuse (mobbing) and primary-secondary school teachers in the motivations of the effect of a field on research
    

Yazar: EMİNE ACAR
Danışman: YRD. DOÇ. MEHMET MERVE ÖZAYDIN
Gazi Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Anabilim Dalı / İnsan Kaynakları Yönetimi Bilim Dalı
Onaylandı
Yüksek Lisans
Türkçe
2013
152 s.

Bu çalışmanın temel amacı, okullarda yaşanan duygusal taciz davranışlarının öğretmenlerin motivasyonu üzerindeki etkisine yönelik ilişkinin karşılaştırmalı olarak tespit edilmesidir. Çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci ve ikinci bölüm duygusal taciz, üçüncü bölüm ise motivasyon kavramlarının ayrıntılı olarak açıklandığı literatür kısmından oluşmaktadır. Ayrıca dördüncü bölümde duygusal taciz davranışlarının öğretmenlerin motivasyonları üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma yer almaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, üç bölümden oluşan bir anket formu hazırlanmıştır. Anketin birinci bölümünde, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorular bulunmaktadır. İkinci bölümde katılımcıların duygusal taciz davranışlarıyla ne sıklıkta maruz kaldıklarını belirlemeye yönelik 35 önermeden oluşan sorular yer almaktadır. Son olarak araştırmanın üçüncü bölümünde duygusal taciz davranışlarını uygulayanların demografik özelliklerini belirlemeye yönelik sorular bulunmakla birlikte bu davranışlara maruz kalanların nasıl bir yol izledikleri ve bu durumun kendilerini nasıl etkilediğini belirlemeye yönelik sorular bulunmaktadır. Araştırmaya Ankara? nın merkez ilçelerinden seçilen yedi özel okul ve altı devlet okulu olmak üzere 440 kişi katılmıştır. Uygulanan anket yoluyla elde edilen verilerin analizi SPSS 20.0 programında oluşturulan veri tabanına aktarılmıştır. Bu veriler veri tabanına girildikten sonra frekans analizleri yapılarak demografik özelliklere ilişkin gerekli bilgilere ulaşılmıştır. Duygusal taciz davranışlarıyla demografik faktörler arasındaki ilişkileri değerlendirmek için iki gruplu karşılaştırmalarda One Way Anova Testi, gruplu karşılaştırmalarda ve analizlerde Crosstablar kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, katılımcıların duygusal tacize maruz kalmaları ile motivasyonları arasında ters yönlü bir ilişki olduğunu ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak, duygusal tacize maruz kalan bireylerin motivasyonlarında eksiklik yaşadıkları tespit edilmiştir.