ÇALIŞMA HAYATINDA MOBBİNG (SİVAS MİLLİ EĞİTİM ÖRNEĞİ)

ÇALIŞMA HAYATINDA MOBBİNG (SİVAS MİLLİ EĞİTİM ÖRNEĞİ) / Mobbing in labour life (Sample of Sivas National Education)

Yazar: YUSUF KARAKAŞ
Danışman: DOÇ. DR. ADNAN MAHİROĞULLARI
Cumhuriyet Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı / Çalışma Ekonomisi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2010
142 s.

Mobbing, sosyal hayatta her zaman karşılaşılabilecek bir durumdur. Günümüzde bilim adamlarının önemle üzerinde durdukları mobbing, çalışanı iş yaşamından dışlamak amacıyla rahatsız etme, taciz etme ve kötü davranışlarda bulunma gibi kasıtlı olarak yatay ve dikey uygulanan; bazen tedavisi mümkün olmayan rahatsızlıklara yol açan, zamanla bireye daha fazla acı veren tutum ve davranışlar sürecidir. İş yaşamında mobbing, yıldırma, bastırma, soyut şiddet, sindirme gibi anlam taşıyan her türlü davranışı, sözü, eylemi, hareketi ve yazıyı kapsamaktadır. Bireysel, örgütsel ve toplumsal yönden çok ciddi sorunlara yol açan mobbing, çalışma hayatında çalışanların sıkça uğradıkları ve yöneticilerin sıkça başvurdukları bir eylem olarak karşımıza çıkmaktadır. Örgütsel çatışmanın, verimsizliğin ve motivasyonun bozulmasının kaynağı olan mobbing, organizasyonların verimlilik, moral ve kârlılık oranlarını azaltmakta organizasyon içi itibar kaybı gibi kötü sonuçlara da sebep olmaktadır. Mobbingin neden olduğu sorunların kişilere, kurumlara ve topluma olan faturasının yüksekliği, mobbingle mücadele etmeyi zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada, mobbing tanıtılmakta, mobbingin oluşum nedenleri ve etkileri saptanmaktadır. Mobbingin örgüt yönetiminde nasıl ortaya çıktığı ve örgütlerde en sık maruz kalınan mobbing davranışları tespit edilmekte, mobbing uygulayıcılarının ve mağdurların kişilik özellikleri belirlenmekte, mobbingle başa çıkma yolları hakkında öneriler sunulmaktadır. Yapılan anket çalışması ile Sivas il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesindeki ilk ve orta öğretim kurumlarında çalışan 600 öğretmenin, işyerinde karşılaştıkları mobbing davranışları belirlenmeye çalışılmakta, öğretmenlerin karşılaştıkları mobbing davranışlarının genel itibariyle yöneticilik hatalarından kaynaklandığı görülmektedir.