ORTA ÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNDE PSİKOLOJİK ŞİDDET (MOBBİNG) DÜZEYİ

ORTA ÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNDE PSİKOLOJİK ŞİDDET (MOBBİNG) DÜZEYİ / Mobbing in high school

Yazar: HİLAL URASOĞLU BULUT
Danışman: Y.DOÇ.DR. MUSTAFA KOÇ
Niğde Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2007
107 s.

Bu araştırma, orta öğretim öğretmenleri arasındaki iletişim tarzıolarak mobbinge uğrama düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, betimsel yöntemlerden okul survey yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı orta öğretim kurumlarında görev yapan 396 öğretmene 35 maddeden oluşan Mobbing Ölçeği ile kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırma için Niğde, Konya, Erzurum, Batman, Şanlıurfa, Trabzon illerinde çalışılmıştır. Araştırma cinsiyet, yaş, medeni durum, öğrenim durumu, branş, okul içindeki görev, kıdem, çalışılan kurum, algılanan sosyo-ekonomik durum, katılımcıların gönüllüğü ile sınırlıtutulmuştur. İstatistiksel analizler spss for windows paket programıile yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; 1) Orta öğretim öğretmenlerine yönelik uygulanan mobbing daha çok öğretmenlerin yaşam kalitesine yöneliktir. 2) Orta öğretim kurumlarında mobbing daha çok erkek öğretmenlere uygulanmaktadır. 3) Ortaöğretim kurumlarında görev yapan 25 yaşın altındaki öğretmenler daha fazla mobbinge maruz kalmaktadırlar. 4) Sosyo-ekonomik düzeyini düşük olarak algılayan öğretmenler mobbinge maruz kalmaktadırlar. 5) Orta öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerden yüksek lisans mezunu olanlar mobbing uygulanmaktadır. 6) Orta öğretim kurumlarında müdür yardımcısı olarak görev alan öğretmenler mobbinge daha çok maruz kalmaktadırlar. 7) Ortaöğretim kurumlarında kıdemi 6?10 yıl olan öğretmenler mobbinge maruz kalmaktadırlar. 8) Milli eğitim bakanlığına bağlıözel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenler daha fazla mobbinge maruz kalma problemini yaşamaktadırlar. 9) Araştırma sonucuna göre genel yetenek branşındaki öğretmenlere yönelik mobbingin kendini göstermesinin engellenmesi şeklinde ortaya çıkarken fen bilimleri branşındaki öğretmenlere yönelik mobbing sosyal ilişkilere saldırılar, ii sosyal bilimler branşındaki öğretmenlerin yaşam kalitelerine saldırılar ve itibara saldırılar şeklinde uygulanmaktadır. 10)Orta öğretim kurumlarında çalışan evli öğretmenlere yönelik uygulanan mobbingin sosyal ilişkilere ve yaşam kalitelerine saldırılar; bekâr öğretmenlere yönelik mobbing kendini göstermenin engellenmesi ve itibara saldırılar şeklinde ortaya çıkmaktadır.