ÖĞRETMENLERİN DUYGUSAL TACİZ (MOBBİNG)'E İLİŞKİN ALGILARI (EDİRNE İLİ ÖRNEĞİ)

ÖĞRETMENLERİN DUYGUSAL TACİZ (MOBBİNG)'E İLİŞKİN ALGILARI (EDİRNE İLİ ÖRNEĞİ) / Teacher's perceptions releated with the emotional mobbing (mobbing)(the sample of the city Edirne)

Yazar: SERHAT OCAK
Danışman: YRD. DOÇ. DR. KENAN ÖZDİL
Trakya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
121 s.

Duygusal taciz davranışları okullarda görev yapan öğretmenlere, psikolojik ve fiziksel zararlar verdiği gibi, eğitim örgütlerinin amaçlarını gerçekleştirmelerine de engel olmaktadır. Okullarda meydana gelen duygusal taciz davranışlarının özelliklerini saptamak için bu araştırmanın yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Bu araştırma ile ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin maruz kaldıkları bu davranış türünün Edirne ilinde eğitim örgütlerinde hangi boyutta olduğunu tespit edebilmek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi, 22 resmi ilköğretim okulu ve 10 resmi orta öğretim okulundan random olarak seçilen 486 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Einarsen ve Raknes (1997) tarafından geliştirilen ve Cemaloğlu (2007) tarafından Türkçe'ye çevrilerek kullanılan NAQ-Negative Acts Questionnaire ölçeğinden yararlanılarak araştırmacı tarafından geliştirilen ?Duygusal Taciz Ölçeği? (Ek B) kullanılmıştır. Ölçeğin ilk kısmında öğretmenlerin cinsiyeti, medeni durumu, yaşı, eğitim düzeyi, okuldaki müdürün cinsiyeti, kıdemi ve okulundaki öğretmen sayısı bilgileri gibi demografik bilgilerin toplandığı bilgi formu yer almıştır. Ölçeğin geliştirilme aşamasında varimax rotated faktör analizi, croanbach alpha, item-total korelasyon, item-remainder korelasyon, ayırt edicilik, devamlılık katsayıları hesaplanmıştır. Araştırma bulgularına göre; işyerinde duygusal taciz öğretmenin cinsiyetine, müdürün cinsiyetine, öğretmenin kıdemine, çalışılan okuldaki öğretmen sayısına göre farklılaşmaktadır. Erkek öğretmenler işyerinde duygusal taciz'e daha fazla uğramaktadırlar. Çalıştıkları okulun müdürü erkek olan öğretmenler işyerinde duygusal taciz'e daha fazla uğramaktadırlar. 6-10 yıl ile 21 yıl ve üstü kıdemdeki öğretmenler duygusal taciz'e daha fazla uğramaktadırlar. Çalıştıkları okuldaki öğretmen sayısı 28-33 ile 34 ve üstü olan öğretmenler duygusal taciz'e daha fazla uğramaktadırlar.