ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİLERİNİN OKUL ORTAMINDA MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA EYLEMLERİ

ÖĞRETMEN VE OKUL YÖNETİCİLERİNİN OKUL ORTAMINDA MARUZ KALDIKLARI YILDIRMA EYLEMLERİ / Acts of mobbing suffered by teachers and school managers in schools


Yazar:ABBAS ERTÜRK
Danışman: Y.DOÇ.DR. NECATİ CEMALOĞLU
Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2005
158 s.

Bu araştırmada, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin, okulda maruz kaldıkları yıldırma eylemlerinin düzeyi, özelliklerini ve kimler tarafından uygulandığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi, Ankara'nın dört ilçesinde bulunan, 16 ilköğretim okulunda görev yapan toplam 347 öğretmen ve yöneticiden oluşmuştur. İlköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin maruz kaldıkları yıldırma eylemleri ile ilgili veriler, araştırmacı tararından geliştirilen ve beşli Likert sistemiyle hazırlanmış bir anket ile toplanmıştır. Veriler, SPSS veri analiz programında işlenerek ankete katılan öğretmen ve yöneticilerin kimlik bilgilerinde frekans ve yüzde, grupların görüşleri arasındaki görüş farkları saptamada t-testi ve varyans analizi yapılmış ve.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırma sonucunda; İlköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerin maruz kaldıkları yıldırma eylemlerinde, gruplar arasında en çok farkın gözetildiği değişkenler; cinsiyet, görev ve yaştır. Bu değişkenlerden ortaya çıkan sonuçlardan, erkeklerin kadınlara göre, okul yöneticilerinin öğretmenlere göre ve araştırma kapsamında en üst yaş grubu olan 53 yaş ve üzeri grubun diğer yaş gruplarına göre daha çok yıldırma eylemlerine maruz kaldıkları saptanmıştır. İlköğretim okullarında meydana gelen yıldırma eylemlerinin dörtte üçü erkekler tarafından uygulanmaktadır. Meydana gelen eylemlerin %60'a yakın bir oram, üst statüye sahip bir çalışan tarafından kendi emrinde çalışan birine yönelik (aşağı doğru yıldırma) olduğu saptanmıştır. Bunun yanı sıra yıldırma eylemlerine başvurma sıklığı, ilköğretim okullarında çalışan öğretmen ve yöneticilerin kıdemlerinin artışı ile düz orantılı olduğu saptanmıştır.