İLKÖĞRETİM OKULLARINDA EĞİTMEN-YÖNETİCİ İLİŞKİLERİNDE YILDIRMA VE ETKİLERİ

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA EĞİTMEN-YÖNETİCİ İLİŞKİLERİNDE YILDIRMA VE ETKİLERİ / Mobbing and effects of relations between teachers and administrator in primary schools

Yazar: TUFAN YILDIRIM
Danışman: PROF. DR. SEMRA ÜNAL
Yeditepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Bölümü / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
Yüksek Lisans
Türkçe
2008
204 s.

Günümüz yönetim anlayışı daha çok katılımcılığı, şeffaflığı, takım çalışmasını iki uçlu iletişimi ve birlikte yönetimi içermektedir. Teknoloji ne kadar ilerlerse ilerlesin insan faktörü asla göz ardı edilemez. İnsan varsa, duygularda vardır, hüzün, neşe, keder? Çalışma hayatında mutlu olan insanlar iyi motive olan, çatışmalardan ve baskılardan uzak kalabilenlerdir. Hayatta pek çok olumsuz durumla karşılaşırız, bunlardan en can sıkıcı olanı sanırım çevremizde birlikte bulunduğumuz insanların bize karşı olumsuz tutumları olsa gerek. Davranışlarına bir türlü anlam veremeyiz her geçen gün bir öncekinden daha kötü olmaya başlar ve öyle bir an gelir ki artık o kişilerin bulundukları ortamlardan uzaklaşmaya çalışırız. Kendimizi sonu olmayan bir kaçısın içinde buluruz. Çalışma ortamında iş arkadaşlarımızın bize karşı uyguladıkları bu tür davranışlara yıldırma diyoruz. Yıldırma süreci, bireylerin işten ayrılmalarına kadar devam edebilen bir süreç olup psikolojik bozukluklara da temel oluşturmaktadır. Kurumları kökten sarsacak ciddi iş kayıplarına neden olan, katılımcılığı, şeffaflığı, takım çalışmasını ve iletişimi alt üst eden bu tutumlarla mücadele yolları aranmalı ortaya ciddi çalışmalar konulmalıdır. Bu çalışma ilköğretim okullarında öğretmen ? yönetici ilişkilerinde yıldırma davranışları ve etkilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmanın evrenini, 2006 ? 2007 Eğitim ? Öğretim yılında, İstanbul İli Pendik ,Tuzla, Kartal, Sultanbeyli İçlerinde Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; belirtilen evrenden rast gele seçilen Resmi ve Özel İlköğretim Okullarında çalışan 291 ( % 48,5 ) erkek öğretmen ile, 309 (% 51,5 ) Bayan öğretmen olmak üzere toplam 600 resmi ve özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmen oluşturmaktadır. Deneklere uygulanan anketlerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular için tablolar oluşturulmuş ve yorumlanmıştır.